tisdag 24 mars 2015

Oden på Mobbing den sociala luntningen

Vissa saker ifrån skoltiden minns jag som igår, vissa saker har jag förträngt och vissa saker höll sig så pass i pereferin att det inte kom med. Jag var inget hellgon men heller inget svin. Jag tror det är många som kan känna så inför mobbingen i skolan. Jag minns att många gånger kunde mobbingen pratas om som något nödvändigt ont för klassens bästa. Jag minns att det alltid var samma som fick ta den. Smällen. Som fick ändra på sig för att resten av klassen Skulle få känna utveckling. Jag ser tjejerna i klassen snacka om Gunde. Att han tog för lång tid på sig vid pressentationer att han luktade illa och inte fattade lika fort som deg andra. Jag minns de prata om han som ett problem som vart i hela klassens intresse att åtgärda. 
Jag kan se lärarna som inte själva var kapabla till att ta med de långsammare och på så sätt lät de göra det uppenbart att de sinkade ner gruppen. Jag minns det sammtidigt vara bland mina och därför ingen som någon(förutom de tjejerna i klassen som fått lov att hålla talan för allas bästa) fick trycka ner. Jag minns mig själv göra det men ofta vara en avslutande faktor när någon ifrån paralellklasserna tyckte de kunde trycka ner någon utav våra. 


Så vad är mobbing? 

Jag vill tro att något fundamentalt i skolverket behöver förändras för att ta itu med mobbingen. 

Jag tror att den dessväre är oundviklig då vi alla alltid kommer att vilja sträva efter en gemensam utveckling där alla ska med. 
Att vi i grupp alltid kommer att vilja se varandra som en enhet där vi är varandras ansvar. 

Så kanske kunde mobbingen riktas om? 
Kanske kunde den riktas bort ifrån kapasiteten att minnas eller bealutshastighet framför klassen ifrån de personlighets skillnader som gör oss unika. Kanske kunde vi rikta om mobbingen mot den elaka, den egostiskt sluge självupptagna individen som bara var där för egen vinning? 

Jag vill tro att värdesättningarna som hålls i en grupp är a och o. Kan vi få skolan att vara något som representerar förening och sammarbete är mobbingen välkommen in i rummet som det den historiskt och evolutionära roll den kan ha om den är medveten. Luntningen. 
Upp luntningen av förtryck. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar