måndag 4 maj 2015

Konservatorinnan, Baba (bullyculture)

Om du tror att allting är alla andras fel så har du drabbats av paranoia!

Jag blev vän med en flicka i 7.an som hette Anna. Hon gick under namnet George Fornby, för sina utstående täner, ohps! Djävligt taskigt, å vad gjordes...inget, som jag minns det.
Vi hade kul ihop. Hennes föräldrar var musiklärare och ganska så hårda i sin uppfostran. Bodde i ett SK. lite finare område. Vi vart vänner (ett tag) och minns så starkt en gång då vi vart på väg till en stadsdel där "kompisarna" var. Ja där låg fritidsgården BLA. där var skol"kompisarna".
Vi vandrade uppåt och kom så sakteliga dit. Gick o pratade och då dök killarna upp/de riktigt elaka.
Började knuffas och slå och reta Anna -> Jag började försvara henne och blev då själv påhoppad, nersparkad, slagen. Allt medan "tjej"gruppen satt o tittade på. En bit ifrån, sa inget!

En dag fick vi tjejer som "höll ihop" genom fritidsgården o hade även teater ihop MM. vara själva hos en katolsk präst i katolska kyrkan i denna stadsdel.
Han skulle på tur till Göteborg o ville ha med oss. Men ingen vart sugen.
Till saken hör att vi fick när gården var stängd va´ och tillbringa tid i källaren/bottenvåningen under kyrkan. Där han även bodde.
Där fanns pingisborf, dricka, sköna fåtöljer helt enkelt en skön plats att va på han var en bra man. Vilket fall vi var där när han skulle åka till Götet.
Vi bad om att få bli kvar för att ha något att göra.
Det fick vo, ett litet tjejgäng på CA 6-10 ST. minns ej så noga --> Men vi fick lova att inte släppa in några killar. Framförallt inte de som faktiskt innan förstört en del där och snott dricka ETC. Lova sa han!
Visst sa vi!
Efter en stund då vi lämnats ensamma i hans privata "våning" (men (som) även var församlingslokal.
Bankade det på dörren...
Killarna ville in.
De hotade och skrek om vi inte öppnar så djävlar. De lovade att de inte skulle göra något .BLA.BLA.
Efter ett antal lirkande och tjat så öppnade vi.
In stormar dessa pojkar, stora o små ...
Börjar direkt bråka, ta saker ...
vi protesterar.
En del (tjejer) drar... av rädsla!
De börjar förstöra, göra sönder, putta oss.
Mig framförallt... blir stucken med en passare i sidan. Drar mina ben -> utåt så att det knakar. Bryter sig in i kyrkan sabbar där. Kastar konserver genom rutor. Kalabalik! Jag protesterade, flera gjorde. Men vad hjälpte det!
Sedan drar de!
När väl prästen är kommen tillbaka är vi som stannat o röjt helt nerbrutna. Han jätteledsen o arg. Vi fick aldrig komma dit mer, tyvärr
Jag gillade honom
Dessa killar gick på min skola. Jag var livrädd många gånger. De tog fälle i korridorer, tafsa på dig, fällde elaka komentarer ETC.ETC. De stod och väntade när jag var på väg hem, slog och pötte mig ...
Jag protesterade, kämpade empot ... men de var alltid så många och starkare.
Mobbningen fanns överallt, i min klass bland kompisarna emellan bland de som var äldre, lärare med mobbade.
Eller!
Valde att inte se!
Det blev lite bättre i 9:AN då antalet jobbiga slutade. Lite mer lugn och ro att välja å inte se är och förblir mobbing på hög nivå det med.
Nästan värre! Men det är många som väljer den vägen och av olika anledningar.
Har själv varit åskådare... JAG! Ja! Förf'ärligt... men mitt inre har protesterat... Å jag har också protesterat, många gånger. Försvarat med!
Fått både ris och ros för detta.
Jag har mobbats starkt i 4-6 av min lärare Gun-Britt Lindmark genom att bli utesluten, inte sedd, ifrågasatt, ej fått förklarat när jag inte förstod. Hon var ELAK, På riktigt! Miss??????
Till på köpet religiös.
Jag har blivit tafsad på, i skolan, av (en), (då 15 ¨r) präst, av män, arbetskolegor. Både som ung o äldre,
Blivit utfryst av tjejgrupper och genom en stor missuppfattning ------> Eller för att de tyckte att jag var så säga bättre, bodde bättre eller för att jag var med i scouterna, eller för att jag dansade balett.
Blivit tvingad genom fasthållning att bli kysst av en förståndshandkippad (Tutte Kjell?) som killarna eggade till den handlingen.
I 6:AN kom en tjej till skolan... Eva ... hon kom från annan ort ... alla. fler började mobba henne. Vi blev vänner... då blev jag mobbad för att vi vart vänner. Sedan tog de över henne på sin sida och mobbade mig, hon med.
Så här höll det på... en rundning av mobbing... va med, eller inte!
Det är den eviga underliga förväntan. Vem får va med?
Hur skall du va´ för att få va´ med?
Vet inte hur många gånger jag varit utsatt för mobbing. Men många gånger är det. Då som nu! Men mindre nu. Med anledningen att jag inte är med på samma sätt...
Blev mobbad på en av mina första arbeten.
Det var Ellos.
Lärde känna två tjejer där något äldre än mig.
De föste in mig i förhoppningen om vänskap och tillit och sedan, utesluten.
Det har jag många gånger fått vara med om. Kanske därför är jag så rädd för att bli utesluten. Det har varit så mycket av detta.
I skolan, (hemma,) arbetsplatser i grupper, av vuxna, av barn ETC...
Vi studerar varandra vi människor. Ibland upp i från och ner. Med mer eller mindre blåa ögon.
Det fanns fler elever i min klass som blev extremt mobbade. En tjej, finskt påbrå led extremt, varje dag, kissade på sig av skräck och rädsla, vem är hon idag?
Hirearkin verkar veständigt eller så väl inarbetad att den blivit ett måste.
Skulden bör och måste lägga på någon! Eller all din egna skit, taskiga upplevelser dåligt hemmiljö -> Kastas vidare för att Du själv skall slippa ta tag i ditt egna liv/problem.
Hackkycklingen -
Så som det blir i en större kycklinggård/farm. Total kaos! De måste skära av deras näbbar. Men ofta i en hönsgård finns där en eller två som hackas på... TOM bland dem... varför? Fick orden! "Hur kan du ha blivit mobbad som är så vacker". Oj! Vad!
Vad är kriterierna för att bli mobbad? Vad? Lika många som oss människor näst intill, men ("kanske") ---> ---> Anledningarna står för--->
Avundsjuka
Makt
Hämd
Ilska
HAT
Svartsjuka
Sjukdom (så som narcissist/psykopatisk/ETC.)
Förakt
Illvilja
Ovilja
Härskarlystnad
Dominans
Förtryck
Översitteri
Besserwisser
Empatibrist EQ Brist
Känslokyla
Fördomsfull
Min lag gäller syndrome
Oförståelse
Listan är låång
Kan bli längre
Små barn mobbar. Mycket små...inte alla! Makt, position, plats, revir står också på listan.
En del plågar djur som små. Har sett det! Med egna ögon! MAKT! Maktlystnad,
Att bli utesluten, utanför är och förblir katastrofalt för de flesta.
Hur skall kärlek och omtanke finnas därinom oss om du aldrig fått det med modersmjölken, på riktigt!
Vi mobbar varandra, vi mobbar Moder Jord, vi mobbar djuren.
Orden -"Jag vill vinna" - Är starka! Självhävdelse, egot är stora starka krafter och i kombination med taskiga gener, katastrofal uppfostra blir det mer än vidrigt.
En lärare i teater tyckte att jag pratade för mycket ... minns ej så bra oavsett det? Tog en stor kudde och la den på/över mitt huvud och satte sig på den/panik! Jag som hade lite/lätt för att få klastrofobi ---> Lipade grät! ---> Fler har utnytjat mina rädslor.
Spindlar i sovsäcken, nedsänkt med huvudet före i en gammal brunn (kan tyckas roligt. HM!)
Instängd i mörka utrymmen av BLA. syskon. Vi hånar och skrattar åt andras fobier och rädslor. Använder dem... vi hånar i TV.... dockusåpor... sängprogram ... vi spottar på dem som redan ligger eller är svaga av nån anledning.
Trots att vi alla äger svagheter av alla slag.
Vi ser ner på för tjock, för smal, för "rik", för fattig, för mycket BLA.BLA..... vem hyllas? vem ratas?
Kampen, tävlingen om det mesta! Mänskligheten är rigoriösa monsters å vi blundar alldeles för mycket. De som är annorlunda blir antingen hyllade eller totalt sågade. Mad world! Fantastic world! Nu sist hörde jag att två präster i Svenska Kyrkan som gjort övergrepp på barn. Är nu förlåtna och kan återgå i tjänst???--> What??
Vad är detta för signal? Förlåtelsen befriar dig från ansvar och skuld???? Hallelulja
Är Hitler, Moussolini, Polpot, (ETC MF) i himmelen, nu, Förlåtna! Svävar på varsitt moln och njuter av livet efter detta? Existerar karma? Föds vi goda? Är Gud god? Vi har bestraffats och bestraffat varandra i alla tider av och över olika sorters begär, maktkonstruktioner, religioner/MAKT. Mammon - GULD - Ägodelar - Positioner / Begär / Landfördelning. Murar - Staket - Murar
Grämser
Krigat (Stridit) för det "Goda"!
När byggdes den första muren/staketet? Har vi alltid haft ett behov av att "skydda" oss!.
Beskydda! Vem?  ---->
Vem är värd mer beskydd än den andre? Kraften kommer innifrån sägs det. Men om den aldrig funnits där? Vänd högra kinden till kontra allt våld i världen / kampsporter, "patetiskt!
Vad ledde det till. Ett ord på väg i CA 200 år! Bland många!
Vem är jag? Hur vill jag vara. Vem Hur / vill jag bli. Är väll en av(bland de första du bör lära dig av de som gav ditt liv.
Men många smörjer/beskyddar det onda-elaka. Vill inte se eller tro.
Skyddslappskomplexet! Inkl. Med allt annat. Oerhört frustrerande komponenter som bara förgör/förstör som varken vidgar eller siktar åt "rätt" håll.
En del tror att livet är en sluss och tar utifrån den tanken all makt i sina egna händer och andras.
Minns en granntjej Karin. Vi hade basker på huvudet båda. Det var kallt så vi drog dem över öronen.
När vi kom hem till henne stod hennes oerhört självupptagne mor i köket ---> Å sa! "Så där som hon (= jag har mössan på) kan/får du inte ha den. Ser för färligt ut!"
Undrar varför jag ännu minns detta? Likaså Viola Vens Elaka jämförelse med sina egna barn kontra mitt. "Mina barn är mycket sötare än ditt" Fy fan! Inte undra på att vi människor kämpar för bekräftelse, bli sedda...å nu mer än någonsin i etern TEX.
Eller för den delen i nutid... "Först blev hon ihop med fula Herr Gåsbruk och nu den ännu fulare Fredde Redo
Citat Mario, bekräftat av Bo
Eller så fort hon öppnar käften är hon provocerande.
Citat Mårten bekräftat av Bo
Inga ord som värmde eller hjälpte!
Provocerande = med att försöka va' rak-öppen, ärlig? Eller är det för att jag spottar grodor? Va!
Ord är makt... träffar och slår in i ditt inre och fastnar som det bästa klister. Å är väl menat så. --->Kan tyckas att det är hårt/aggressivt att använda svordommar (TEX. som jag BLA. gör) Men vad är det att kalla sin vän för att den inte har någon medkänsla OHPS.
Har tagit på sig offerroll ETC.ETC. Mobbing? Synd att inte ord är som BaMBu-RANGER :)
Ord kan träffa som knytnävslag! Undrar, var var det första ordet? :)
Å så vet vi trots alla ord att kroppspråket ännu är större! hm!

Ordet "Mobb" betyder den föränderliga, opolitliga hopen = "bråka i gäng eller grupper"
Av 1443 självmord 2007 var ca 100-300 direkt relaterade till mobbing på arbetsplats.
30000 anses vara sjukskrivna pga. mobbing i arbetet kanske fler! Tror jag!



1 kommentar:

  1. Tror tyvärr det är så enkelt att vi är ett gäng heirarkiskapande apor.
    Har hen uppnåt en viss nivå empatisk intelligens sker sannolikt ingen aktiv mobbning.
    Har hen uppnått en viss nivå självförtroende sker sannolikt ingen passiv mobbning.
    Kontentan: Svaga, fega töntar mobbar. Det vet väl alla!? Hmmm /bc

    SvaraRadera