Smorgasford.
Rubrik i Washington Post den 29 januari 1999, då Ford var i färd med att köpa Volvo.
Vältklasse.
I ett ord sammanfattas 1997 års nästan ofattbara bilfiasko. Mercedes-Benz introducerar sin med enorma förväntningar emotsedda småbil; redan det faktum att prestigebilmärket Mercedes kommer med en liten bil, därtill präglad av radikalt nytänkande i teknik och formgivning, är en sensation och nyheten (officiellt Mercedes A-Klasse) blir i folkmun Baby-Benz. Då inträffar katastrofen. Den svenska tidningen Teknikens Värld testar A-Klasse och genomför vad de chockade svenskarna kallat "det skandinaviska älgprovet" med syfte att se hur bilen uppför sig vid en plötslig undanmanöver - t.ex då ett barn eller en älg springer ut på vägbanan. Och Baby-Benz välter!, av Weltklasse (världsklass!) blir vält-klasse. Mercedes lider enorm prestigeförlust och tvingas konstruera om bilarna. Då raseriet lagt sig upprepar en tysk dagstidning ett prov liknande Teknikens Världs, där den gamla DDR-produkten Trabant - föråldrad och förlöjligad - får utmana Baby-Benz och visar sig vara tryggare i älgproven. Kåsörerna får ett nytt önskematerial. Så låter t.ex. Skott (Dagens Nyheter den 7 januari 1999) sin litterära kompanjon Burdt göra en rad tidsanpassade uppfinningar, b.la. en vinglig älg "som ramlar omkull när den får se en Mercedes. Exportframgång förväntas".
Svenskar är ointresserade och ordfattiga - - -
Förutom dig har jag träffat två, sa Lea, det räckte. Jag körde dem runt Rom, jag visade dem Forum och Campidoglio och Quirinalen och Fontana di Trevi och Piazza del Popolo och Augustusaltaret, inte allt men mycket. De sa inte ett ord, de rörde inte en min. Inte förrän mannen plötsligt sken upp, pekade ut genom bilfönstret och skrek: Titta, Volvo!
Den italienska stjärnan Lea Massari - "hon hade haft två lejon hemma i sin fyrarummare, plus en make" - berättar för Erland Josephson (I Josephsons bok "Föreställningar", 1991).
- Per-Anders Hellqvist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar